BACH NA SVATÉ HOŘE
Na okraj souborného provedení varhanního díla J. S. Bacha v bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Svaté Hoře v Příbrami
na varhanách Vladimíra Šlajcha
Vybrané aspekty bachovské interpretace a registrace varhanních skladeb
Odborná publikace “Bach na Svaté Hoře” vznikla v návaznosti na projekt „J. S. Bach: Kompletní varhanní dílo Johanna Sebastiana Bacha v interpretaci Jaroslava Tůmy“. Zabývá se interpretační problematikou Bachových varhanních děl, zejména jejími technickými, přednesovými a stylovými aspekty, a to s ohledem na historicky poučený přístup. Dále také obecnějšími úvahami o varhanách, o Bachových tvůrčích paradigmatech a jeho inspiračních zdrojích. Četnými citacemi připomíná i důležité okamžiky Bachova života. Obsahuje také kompletní přehled registrací všech Bachových varhanních skladeb, překlady názvů chorálních zpracování a poznámky k obtížnosti jednotlivých děl.
216 str., format 170 x 230, obálka s chlopněmi matné lamino, vazba V2
Doporučená nahrávka Jaroslav Tůma: Bach na Svaté Hoře F10242
JÁ BYCH RÁD K BETLÉMU
Cyklus vánočních koled pro varhany sólo
Já bych rád k Betlému; Štědrej večer nastal; Nesem vám noviny; Slyšte, slyšte, pastuškové; Splnilo se Písmo svaté; Jak jsi krásné Jezulátko; Pojďte všichni k jesličkám; Štěstí zdraví, pokoj svatý; Kriste, světa Spasiteli; Chtíc, aby spal; Vánoční suita (Co to znamená? – Byla cesta, byla ušlapaná – Já malý přicházím – Co se stalo, přihodilo – Ejhle chasa naša – Na nebesích hvězdička – Co se tak svítí v Betlémě); Syn Boží se nám narodil; Krásná Panna; Kristus Pán se narodil; Vítej, vítej, božské Dítě; Půjdem spolu do Betléma; Poslouchejte, křesťané; V půlnoční hodinu; Veselé vánoční hody; Ej Panenka; Narodil se Syn Boží; Tichá noc; Adeste fideles / Jdou zástupy věrných; Narodil se Kristus Pán
60 stran, formát A4 na výšku, vazba V1
ZPÍVÁNÍ U JESLIČEK – notový doplněk ke stejnojmennému CD
Varhanní doprovody a mezihry k vybraným českým koledám zpracoval Jaroslav Tůma.
Doporučená nahrávka Jaroslav Tůma: Zpívání u Jesliček F10249
(PDF ke stažení ZDE)
KLAVICHORD
Téměř zapomenutý nástroj
76 str., format 170 x 230, barevné fotografie, obálka s chlopněmi matné lamino, vazba V4
Doporučená nahrávka Jaroslav Tůma: Portrét klavichordu F10241
K VYBRANÝM VARHANNÍM SKLADBÁM PETRA EBENA
76 str., format 170 x 230, barevné fotografie, obálka s chlopněmi matné lamino, vazba V4
Doporučená nahrávka Jaroslav Tůma: Varhanní hudba F10233
O INTERPRETACI VARHANNÍ HUDBY
s přihlédnutím k jiným klávesovým nástrojům
Publikace dlouholetého pedagoga HAMU v Praze profesora Jaroslava Tůmy o varhanní interpretaci si všímá všech běžných atributů profesionální varhanní hry. Jedná se např. o rytmus, agogiku, artikulaci, barvu i vyznění nástrojů v konkrétním prostoru. Přehlednou formou představuje zájemcům o hlubší proniknutí do dané problematiky závěry dvouletého výzkumu, kterého se zúčastnili i studenti a absolventi oboru varhanní hry různých vysokých škol, především HAMU v Praze. Široce zaměřený výzkum interpretace spočíval nejprve v pořízení velkého množství nahrávek od hudby renezanční až po soudobou. Kromě skladeb natočených na varhanách v České republice a v Německu zahrnoval výzkum z důvodů srovnávacích i skladby interpretované na klavichordu, cembalech, kladívkovém klavíru, harmoniu a varhanním positivu. Doplňkovou prezentací výsledků výzkumu je 2CD A New Generation and Four Centuries of the Organ in Central Europe (2015, Arta F10214), na kterém se zájemce může seznámit s řadou výsostně uměleckých snímků nahraných v rámci výzkumu studenty HAMU a hosty.
156 str., format 170 x 230, obálka s chlopněmi matné lamino, vazba V4