BRNO – varhany Mathis

Brno má nové varhany, jejichž význam přesahuje regionální hranice

Už jste si všimli, že jméno člověka někdy jakoby předznamenává jeho osobnost? Nebo základní vlastnosti? Jistě, jsou jména v tomto směru zcela indiferentní, jindy však je uvedená skutečnost zřejmá. Zda něco takového vyplývá z dob dávných, kdy bylo možná pro někoho ustanoveno z moci úřední třeba příjmení Pokorný jen a jen proto, že se někomu takovým dotyčný člověk jevil, to je jeden z možných výkladů. V dalších generacích příslušníků daného rodu však oni Pokorní zdaleka pokorní být nemusejí, to je jasné. Stejně tak třeba pan Zedník nemusí být zedníkem, ale instalatérem. Jeden takový působí na pražském Žižkově, jak jsem se nedávno přesvědčil. Někteří lidé ale čest svému jménu dělají, respektive naplňují třeba svým chováním dokonale představy, jaké bychom o nositelích daného jména mohli mít, aniž bychom je osobně poznali.Continue reading

RIEGER KLOSS

Ohlédnutí za slávou varhanářské firmy Rieger-Kloss v Krnově

V minulých týdnech se ve varhanických kuloárech začalo šuškat, že s firmou Rieger-Kloss je to nahnuté. Údajně v továrně nyní pracují pouze ředitel a vrátný. Všichni, kdo měli co společného s výrobou varhan, prý už odešli. Nevím, zda tomu lze věřit. Vždyť podobné zkazky v nepravidelných intervalech poletují končinami českými, moravskými i slezskými už od začátku devadesátých let minulého století. A to přesto, že jsme se jindy opakovaně dovídali, jaké úžasné varhany staví krnovská firma tu pro USA či Jižní Koreu, tu zase do Číny.Continue reading

KAREL PAUKERT

Karel Paukert osmdesátníkem!

Toto měla být recenze varhanního koncertu, kterou jsem se uvolil napsat, přestože recenze píšu nerad a jen zřídka, jelikož sám na varhany hraju, a to nikoli pouze pro zábavu, ale věnuji se jim profesně. Recenzovat veřejný výkon varhaníka je prý pro recenzenty nevarhaníky nadlidský úkol, mnozí z nich se mu vyhýbají jako čert kříži. Tvrdí, že varhanám nerozumí. Ti dobří podle mého neprávem, protože varhanní interpretace má sice své specifické potřeby, nicméně základní požadavky na umělecky přesvědčivý a kvalitní výkon jsou u ní stejné, jako když se posuzuje symfonický nebo komorní koncert či třeba operní představení. Občas proto na žádost redakcí píší o sobě navzájem kolegové, to však přinášívá buď zlou krev, padne-li v textu byť i jen nepatrná výhrada k výkonu, nebo je zase taková stať bezobsažná a třeba i jen účelově pochvalná. Tehdy téměř nestojí za to se vůbec začítat.Continue reading

Varhany osmi diecézí

Johann Jakob Froberger (1616 – 1667): Toccata in F
Zlatá Koruna – klášterní kostel Nanebevzetí Panny Marie / Českobudějovická diecéze
Abraham Starck 1699 (II/P20) – konzervace Vladimír Šlajch před 1989

Johann Jakob Froberger: Toccata in F

Johann Pachelbel (1653 – 1706): Ciacona in d
Plasy – dříve konventní, nyní farní kostel Nanebevzetí Panny Marie / Plzeňská diecéze
Abraham Starck 1688 (II/P28) – rekonstrukce Vladimír Šlajch 2006

Johann Krieger (1651 – 1735): Passacaglia in g
Doubravník – farní kostel Povýšení svatého Kříže / Brněnská diecéze
Jan Výmola 1760 (II/P18) – restaurování Dalibor Michek 2009-2013

Johannes Brahms (1833 – 1897): Chorálová předehra a fuga O Traurigkeit, o Herzeleid
Rychnov nad Kněžnou – zámecký kostel Nejsvětější Trojice / Královéhradecká diecéze
Jiří Španiel 1843 (II/P37)

Robert Schumann (1810 – 1856): Kánon h moll op. 56, č. 6
Jaroslav Tůma (1956): Improvizace – Interludium
Olomouc – katedrála sv. Václava / Olomoucká arcidiecéze
Rieger 1886 (III/P50)

Enrico Bossi (1861 – 1925): Téma s variacemi cis moll
Litoměřice – katedrála sv. Štěpána / Litoměřická diecéze
Jehmlich 1944 (IV/P53) – generální oprava Jehmlich 2000

Bohuslav Martinů (1890 – 1959): Sonáta pro cembalo / transkriboval J. Tůma
Ludgeřovice – farní kostel sv. Mikuláše / Ostravsko-opavská diecéze
Rieger 1932 (II/P45) – generální oprava Robert Ponča 2005

Jaroslav Tůma: Lidská křaplavost aneb anjelská líbeznost
(podle Adama Václava Michny)
Litoměřice – katedrála sv. Štěpána / Litoměřická diecéze
Anonymus před 1627 – restaurování Vladimír Šlajch 1992

Jaroslav Tůma: Vyšehrad – improvizace na symfonickou báseň Bedřicha Smetany
Praha – bazilika sv. Petra a Pavla na Vyšehradě / Pražská arcidiecéze
bratři Paštikové 1903 (III/P49)

ARTA Records 2017, F10225     

Solum Car.L.Men

Písně z polského evangelického zpěvníku / Hommage to Carl Maria von Weber

Video prezentace CD nahrávky

varhanní improvizace na nástroji firmy Schlag und Söhne, Pokoj (Polsko)

Opole 2017     

Nová generace a středoevropské varhany čtyř staletí

Egedacher 1732, Späth 1750, Výmola 1760, Sauer 1874, Schlag & Söhne 1899, Schuke 1905, 1908, Šlajch 2004, 2013, Mathis 2014
hrají Ludmila Dvořáková, Peter Höngesberg, Michaela Káčerková, Vladimír Kopáčik, Juraj Mičúnek, Ivana Michalovičová, Marek Mosnár, Daniel Knut Pernet, Marie Pochopová, Juraj Slovík, Tomasz Soczek, Pavel Svoboda, Ondřej Valenta, Marie Zahrádková, Iveta Zaťková
produkce nahrávky: Jaroslav Tůma

ARTA Records 2016, F10214     *2CD     

Michna/ Tůma: Svaté lásky Labirynth

stylové varhanní kompozice Jaroslava Tůmy inspirované slavným vokálním dílem Adama Václava Michny (výběr z České mariánské muziky, 1647)

varhany z Kruhu (1627) – Dóm sv. Štěpána, Litoměřice

ARTA Records 2014, F10206     

Johann Sebastian Bach: Great Organ Works

Preludia, toccaty, fugy

Varhany do kostela sv. Petra v německém Bruchsalu postavil v roce 2004 Vladimír Šlajch

ARTA Records 2014, F10205     *3CD     

Musicae fons aureus

Karel Blažej Kopřiva, Jan Václav Stamic, Jan Křtitel Vaňhal
České varhanní koncerty 18. století doplňují Kopřivovy drobnější preludium a fugy.

Jaroslav Tůma hraje na varhanní pozitiv a regál z dílny Vladimíra Šlajcha,
na dobové nástroje jej citlivě doprovází Hipocondria Ensemble.

ARTA Records 2010, F10191