Noty

BACH NA SVATÉ HOŘE

Na okraj souborného provedení varhanního díla J. S. Bacha v bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Svaté Hoře v Příbrami
na varhanách Vladimíra Šlajcha
Vybrané aspekty bachovské interpretace a registrace varhanních skladeb

Odborná publikace “Bach na Svaté Hoře” vznikla v návaznosti na projekt „J. S. Bach: Kompletní varhanní dílo Johanna Sebastiana Bacha v interpretaci Jaroslava Tůmy“. Zabývá se interpretační problematikou Bachových varhanních děl, zejména jejími technickými, přednesovými a stylovými aspekty, a to s ohledem na historicky poučený přístup. Dále také obecnějšími úvahami o varhanách, o Bachových tvůrčích paradigmatech a jeho inspiračních zdrojích. Četnými citacemi připomíná i důležité okamžiky Bachova života. Obsahuje také kompletní přehled registrací všech Bachových varhanních skladeb, překlady názvů chorálních zpracování a poznámky k obtížnosti jednotlivých děl.

216 str., format 170 x 230, obálka s chlopněmi matné lamino, vazba V2
Doporučená nahrávka Jaroslav Tůma: Bach na Svaté Hoře  F10242

Arta Music 2022, KNIHA006   

 

JÁ BYCH RÁD K BETLÉMU
Cyklus vánočních koled pro varhany sólo

Já bych rád k Betlému; Štědrej večer nastal; Nesem vám noviny; Slyšte, slyšte, pastuškové; Splnilo se Písmo svaté; Jak jsi krásné Jezulátko; Pojďte všichni k jesličkám; Štěstí zdraví, pokoj svatý; Kriste, světa Spasiteli; Chtíc, aby spal; Vánoční suita (Co to znamená? – Byla cesta, byla ušlapaná – Já malý přicházím – Co se stalo, přihodilo – Ejhle chasa naša – Na nebesích hvězdička – Co se tak svítí v Betlémě); Syn Boží se nám narodil; Krásná Panna; Kristus Pán se narodil; Vítej, vítej, božské Dítě; Půjdem spolu do Betléma; Poslouchejte, křesťané; V půlnoční hodinu; Veselé vánoční hody; Ej Panenka; Narodil se Syn Boží; Tichá noc; Adeste fideles / Jdou zástupy věrných; Narodil se Kristus Pán

60 stran, formát A4 na výšku, vazba V1

 

Arta Music 2021, NOTY10     

 

ZPÍVÁNÍ U JESLIČEK – notový doplněk ke stejnojmennému CD

Varhanní doprovody a mezihry k vybraným českým koledám zpracoval Jaroslav Tůma.

Doporučená nahrávka Jaroslav Tůma: Zpívání u Jesliček  F10249

(PDF ke stažení ZDE)

 

KLAVICHORD
Téměř zapomenutý nástroj

Klavichord je téměř zapomenutým nástrojem zcela neprávem. Plnil svoji úlohu po dlouhá staletí velmi komplexně a mnohé jeho přednosti nemohly být novějšími druhy klávesových nástrojů nijak převzaty, ani odpovídajícím způsobem nahrazeny. A už vůbec ne překonány. Hlavním důvodem, proč v průběhu devatenáctého století klavíry a později i harmonia vytlačily definitivně klavichordy z domácností a salónů, byl obecný požadavek silnějšího zvuku, svoji roli možná částečně hrálo i snazší ovládání novějších typů hudebních nástrojů. V současné době se ale zcela jasně ukazuje, že klavichord nelze nadále považovat jen za historickou formu klávesového nástroje, který nemá co říci dnešku a který proto můžeme nechat jen tak ležet ladem v muzeích a možná se jím zabývat v odborné literatuře.

76 str., format 170 x 230, barevné fotografie, obálka s chlopněmi matné lamino, vazba V4
Doporučená nahrávka Jaroslav Tůma: Portrét klavichordu  F10241

Arta Music 2020   

 

K VYBRANÝM VARHANNÍM SKLADBÁM PETRA EBENA

U málokterého skladatele nedojde po jeho odchodu k určitému odlivu zájmu o odkaz, jenž nám zanechal. Ebenova varhanní díla patří podle mého názoru mezi ta, která mají velkou šanci zůstat nadále stabilní součástí repertoáru nejen českých, ale i světových varhaníků. Zatím si nalézají svoji cestu zpět na výsluní se střídavými úspěchy. Ovšem právě Nedělní hudba, Laudes nebo Toccatová fuga patří k těm, po nichž často sáhnou někteří ambiciózní interpreti, a to bez ohledu na svoji národnost. Mnozí navíc považují právě tyto tituly za určité milníky v rámci varhanní tvorby druhé poloviny dvacátého století. Mým cílem bylo prostřednictvím této publikace o interpretaci přiblížit a vysvětlit Ebenovu hudbu jako poselství nadčasové a zároveň snadno zařaditelné do tradic evropské varhanní kultury.

76 str., format 170 x 230, barevné fotografie, obálka s chlopněmi matné lamino, vazba V4
Doporučená nahrávka Jaroslav Tůma: Varhanní hudba  F10233

Arta Music 2019, KNIHA003   

 

O INTERPRETACI VARHANNÍ HUDBY
s přihlédnutím k jiným klávesovým nástrojům

Publikace dlouholetého pedagoga HAMU v Praze profesora Jaroslava Tůmy o varhanní interpretaci si všímá všech běžných atributů profesionální varhanní hry. Jedná se např. o rytmus, agogiku, artikulaci, barvu i vyznění nástrojů v konkrétním prostoru. Přehlednou formou představuje zájemcům o hlubší proniknutí do dané problematiky závěry dvouletého výzkumu, kterého se zúčastnili i studenti a absolventi oboru varhanní hry různých vysokých škol, především HAMU v Praze. Široce zaměřený výzkum interpretace spočíval nejprve v pořízení velkého množství nahrávek od hudby renezanční až po soudobou. Kromě skladeb natočených na varhanách v České republice a v Německu zahrnoval výzkum z důvodů srovnávacích i skladby interpretované na klavichordu, cembalech, kladívkovém klavíru, harmoniu a varhanním positivu. Doplňkovou prezentací výsledků výzkumu je 2CD A New Generation and Four Centuries of the Organ in Central Europe (2015, Arta F10214), na kterém se zájemce může seznámit s řadou výsostně uměleckých snímků nahraných v rámci výzkumu studenty HAMU a hosty.

156 str., format 170 x 230, obálka s chlopněmi matné lamino, vazba V4

Arta Music 2017, KNIHA001